Sisältöjä

Hankkeen tuloksia ja viimeisiä kuulumisia

Viisaat valinnat -hanke päättyi maaliskuussa 2018. On siis aika pohtia, mitä hankkeessa on saatu aikaan. Hankkeen yksi tulos on tämä Viisaat valinnat -verkkosivu, jonka kautta hankkeen tuotokset ovat käytettävissä myös sen päättymisen jälkeen. Mistä kaikki alkoi? Viisaat valinnat -hanke sai Euroopan sosiaalirahaston rahoituksen ja käynnistyi huhtikuussa 2015. Hankkeella haluttiin tarttua nuorten koulutuksesta syrjäytymisen ongelmaan. Ajatuksena … Lue lisää Hankkeen tuloksia ja viimeisiä kuulumisia

Hankkeen päätösseminaari

Viisaat valinnat -hankkeen päätösseminaarissa 19.1.2018 jaettiin kokemuksia ja hyväksi koettuja ohjausmenetelmiä, joilla voidaan muun muassa edistää oppilaiden omien vahvuuksien ja mahdollisuuksien tunnistamista. Puheenvuoroissa kuvattiin hankkeessa tehtyä tutkimusta sekä saatiin kansainvälistä näkökulmaa ryhmien välisten suhteiden edistämiseen professori Loris Vezzalin esityksestä ”Fostering intergroup tolerance in schools”. Seminaarissa oli myös työpajatyöskentelyä. Hankkeen tutkimuksesta ja saaduista tuloksista Viivi Mäkinen … Lue lisää Hankkeen päätösseminaari

Näkökulmia ohjaukseen

Viisaat valinnat ‑hankkeen valmennuksellisista koulutuksista on tähän koottu valittuja näkökulmia. Tekstissä esiintyvät lainaukset ovat koulutusten osallistujien tekemistä ohjaustilanteiden kuvauksista. Poiminnat on tehnyt pääkouluttaja Leena Rasanen. Ajattelutottumusten tunnistaminen Luomme todellisuutta kielenkäytöllä ja ajatuksillamme. Emme aina ole tietoisia, millaisia uskomuksia meillä on ja millaisia päätelmiä tulemme tehneeksi ja kuinka ne vaikuttavat valintoihin ja toimintaan. Uskomusten syntymistä, vahvistumista … Lue lisää Näkökulmia ohjaukseen

Professori Loris Vezzalin haastattelu

Ryhmienvälisten suhteiden edistämistä tutkimustyöllä Yksi osa Viisaat valinnat -hanketta on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian oppinaineen nuorten ryhmienvälisiä asenteita koskeva interventiotutkimus. Interventiotutkimuksessa tehdään niin sanottuja kenttäkokeita, joissa sovelletaan kokeellisen tutkimuksen periaatteita kentällä eli todellisissa tilanteissa. Interventiotutkimus kiinnostaa myös ulkomaisia tutkijoita. Italialaisen Modenan ja Reggio Emilian yliopiston professori Loris Vezzali tekee tutkimusta, joka keskittyy lasten ja nuorten ryhmienvälisiin … Lue lisää Professori Loris Vezzalin haastattelu

Ohjausmateriaali: Tarinoita kaveruudesta

Tarinoita kaveruudesta ‒ hyviä kulttuurienvälisiä suhteita tukemassa Tarinoita kaveruudesta -materiaali on oppituntikokonaisuus, joka käsittelee ryhmienvälisiä ystävyyssuhteita. Materiaali koostuu neljästä oppitunnista ja on tarkoitettu käytettäväksi yläkouluikäisten ohjauksessa. Materiaali perustuu suomalaisten ja vähemmistötaustaisten nuorten ystävyystarinoihin. Tarinoiden perussanoma on se, että omat ennakkoluulot voivat vähentyä tutustumalla nuoreen, joka tulee eri kulttuuriryhmästä kuin itse. Tarinoita kaveruudesta -oppituntikokonaisuus koostuu opettajan oppaasta sekä oppitunneilla … Lue lisää Ohjausmateriaali: Tarinoita kaveruudesta